Ha nem is mindennek, de mindannyiunkkal előfordult már hogy egy szeretett kabáttól, hűséges hátizsáktól, kényelmes sátortól azért kényszerültünk megválni, mert annak cipzára feladta a hosszú évekig szolgálatunkban folytatott küzdelmet.

Sajnos a legjobb minőségű, legtartósabb húzózárak sem örök életűek, az itthoni üzletek többségében kapható olcsó, márkátlan cipzárak pedig sok esetben nem nyújtanak tartós megoldást. Ezek a cserecipzárak néhány hónap, de akár néhány használat után tönkre mehetnek, újra indítva ezzel a megfelelő színű, méretű és típusú pótalkatrész utáni sokszor reménytelen keresgélés frusztráló napjait. Nem is beszélve a cseréhez szükséges, hozzáértő és igényes varrónő felkutatását, bár jobb esetben ez utóbbi folyamaton csak egyszer kell keresztülmennünk.

Meg kell barátkoznunk azzal a gondolattal is, hogy az eredetivel teljesen azonos, méretében és hosszában, ne adj isten színében is tökéletesen megegyező cipzárat a legritkább esetben tudunk majd vásárolni. A húzózárakat ugyanis a ruházati és textil termékek gyártói kifejezetten egy-egy termékhez, termékcsaládhoz rendelik, a cipzárgyártó pedig a megadott paraméterek alapján egyedileg gyártja le azokat. Ráadásul a nagy gyártók termékei sok esetben nem kaphatók kiskereskedelmi üzletekben, rövidáru boltokban. A méltán világhírű YKK cipzárakat itthon például egyelőre csak a Dark Tactical üzletében, vagy webshopján keresztül tudjuk megvásárolni.

Sok időt és fáradtságot megspórolhatunk azonban, ha pontosan tudjuk mit is keresünk, segítve ezzel egy hozzáértő eladó munkáját, akinek így csupán elő kell vennie, majd átnyújtania nekünk a megfelelő cipzárat. Hogy pontosan mit is keresünk? Ebben kíván segítséget nyújtani ez a cikk, bemutatva a napjainkban használatos húzózárak főbb típusait, változatait a leggyakoribb szempontok alapján.

Fém vagy műanyag?

A cipzár fogazata készülhet fémből vagy műanyagból. Tévhit azonban, hogy a fém cipzárak tartósabbak lennének műanyag fogazatú társaiknál. A cipzárfogak közötti kapcsolat ugyan azonos erősségű (azonos méretű cipzárak esetén), azonban a fém fogazat ridegsége miatt gyorsabban kopik, emellett a korrózió, rozsdásodás is rontja működését. Emellett a műanyag fogak rugalmasságuknak köszönhetően használhatóak maradhatnak például akkor, amikor egy ütés, nagy ráhelyezett súly vagy erőltetett nyitás/zárás miatt a fém fogak már tartósan eldeformálódnak és használhatatlanná válnak.

Végeredményben kijelenthetjük, hogy a fogazat anyaga nem annyira a cipzár minőségét, mint inkább annak design-ját befolyásolja, így az eredetileg fémfogas cipzárakat nyugodtan cserélhetjük hasonló fogméretű műanyagfogas verzióra, ha az nem bántja a szépérzékünket.

Spirális vagy öntöttfogas (vislon)?

Fém fogas húzózárak esetén minden esetben az úgynevezett vislon fogazatról beszélünk, azonban számos műanyag fogú cipzár is ezzel a megoldással készül. A műanyag vislon fogas cipzárakat szokás öntöttfogas cipzárként is emlegetni. A vislon fogazat „bütykökből” áll össze, melyek egyesével rögzülnek a cipzár szövetpántjához.

A spirális cipzárak minden esetben műanyag foggal készülnek, hiszen ezesetben a fogazat egy spirálisan feltekert műanyagszál, melyet speciális varrattal rögzítenek a cipzár szövetpántjához.

Azonos fogméret esetén a két típus tartóssága, erőssége hasonló, némileg az öntöttfogas cipzárak ugyan erősebbek, de ez a különbség hétköznapi használati tárgyak vagy ruhák esetén elhanyagolható, inkább csak ipari felhasználás esetén van jelentősége.

Méteres és méretes cipzárak

A cipzárakat kétféle kiszerelésben vásárolhatjuk meg.

Legtöbb esetben az úgynevezett méretes cipzárakra van szükségünk, melyeket darabra vásárolhatunk. Ezeknek a húzózáraknak a végeit szabadon hagyhatjuk bevarráskor, mivel kialakításuknak köszönhetően a fogazat és a szövetpánt sem kezd el bomlani, lefoszlani, illetve a kocsit (húzókát) sem tudjuk lehúzni a végeken. Ilyen cipzárakat használnak a legtöbb ruházati termékben, például kabátokban, nadrágokban, cipzáras pulóverekben is.

A méteres cipzárakat (melyeket neveznek végtelen, végtelenített cipzárnak is) olyan esetekben használják, ahol a cipzárak végei bevarrásra kerülnek, például hátizsákok, sporttáskák, övtáskát és hasonló termékek készítésénél. Ezeknek a cipzáraknak előnye, hogy bármilyen hosszúságra vághatók, így akár néhány centiméteres méretbeli eltérés is egyszerűen és gyorsan orvosolható. A méteres cipzárak esetén a kocsikat a cipzár bevarrása közben fűzik fel a cipzárpántra.

Bontható vagy nem bontható (zárt vagy nyitott)?

A méretes cipzárak között találhatunk bontható (nyitott) és nem bontható (zárt) húzózárakat. A különbség a cipzár alsó végében keresendő.

A bontható cipzárak két pántját itt egymástól külön bonthatjuk, vagy felhúzás előtt összeköthetjük a cipzár végére öntött műanyag, vagy fém klipsz segítségével. Ezeket a cipzárakat találjuk minden kabátban, vagy cipzáras pulóverben.

A nem bontható cipzárak két oldalát lehúzáskor sem tudjuk egymástól teljesen függetleníteni, mert alsó végüket egy műanyag vagy fém „gombbal” egymáshoz rögzítik.

A szélesség/cipzárméret

A cipzárak mérete alatt a felhúzott cipzár fogazatának szélességét értjük. A méretmeghatározás gyártónként, sőt, akár típusonként is változik, így a legbiztosabb támpontunk ennek meghatározásához az egymáshoz zárt cipzárfogak szélessége miliméterben. Érdekesség, hogy az YKK cipzárak mérete nagyjából megegyezik a cipzárfogazat miliméteres szélességével.

A méretes cipzár hossza

A méretes cipzárak hossza nem a cipzár mérete, utóbbit a fent olvasható módon határozhatjuk meg. A hossz nem a pánt (vagyis a fogazat megtartására használt szövetpánt) hosszát jelöli, hanem a cipzár fogazott részének teljes hosszát. Sajnos ezt sok üzletben nem veszik figyelembe, ezért mindig a lecserélni kívánt cipzár fogazatának hosszát mérjük le, és ha bizonytalanok vagyunk, az üzletben kérjük meg ugyanerre az eladót is.

Hogyan vigyázzak rá?

Ügyeljünk, hogy a cipzár fogaiba semmi ne akadjon be amikor behúzzuk, mivel a becsípett szövet, papír vagy egyéb anyag akár néhány alkalom alatt deformálhatja a cipzár fogait. Minél jobban deformálódnak a fogak, annál nehezebb lesz behúzni és kinyitni a cipzárat, emellett a hibás fogazat rész a körülötte lévő cipzárfogakat is apránként tönkreteszi.

Gyakori oka a húzózárak idő előtti elhasználódásának, hogy a táskát megtömve szeretnénk bezárni, vagy a kabát két oldalát nem húzzuk össze. Ilyenkor a cipzár két oldalát a kocsival erőltetjük egymáshoz, ami roncsolja a cipzárfogakat, másrészt fennáll a veszélye, hogy a szétfeszülő fogak között a kocsi leugrik valamelyik oldalról. Visszafűzése ilyenkor (már ha lehetséges egyáltalán) tovább roncsolja a fogakat.

Ha a cipzár felhúzásakor vagy szétnyitásakor a kocsi megakad, ne erőltessük. Húzzuk az ellenkező irányba, finoman feszítsük meg a cipzárpántot majd próbáljuk meg újra az eredeti irányba húzni. Ha a cipzár teljes hosszán nehezen, erőlködve jár, nyissuk szét és vékonyan kenjük meg szilikonzsírral, vagy néhányszor húzzuk meg a fogakat egy szappanon. Ez némi kenést ad a fogazatnak, így a kocsi könnyebben mozoghat rajta. Ha szükséges, időnként ismételjük meg a kenést.